Kuopiooooo, de eerste weken - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Amber Veen - WaarBenJij.nu Kuopiooooo, de eerste weken - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Amber Veen - WaarBenJij.nu

Kuopiooooo, de eerste weken

Blijf op de hoogte en volg Amber

14 September 2015 | Finland, Kuopio

Vandaag is het alweer 3 weken geleden dat ik aankwam in Kuopio. Kuopio is super klein en in 2 dagen heb je alle hoogte- en dieptepunten al ontdekt. En het is hier super leuk. Hoewel de uni officieel al is begonnen, heb ik nog maar weinig colleges en is het dus het perfecte moment om heel veel te ondernemen. Ik probeer om het een beetje overzichtelijk te houden, dus hier komt het…

De eerste week heb ik samen met 3 anderen van de tutorgroep de Puijo toren beklommen. Dit is een uitzichtpunt boven op een berg (heel veel trapjes, waar Finnen op sporten en ze telkens op en af rennen). Heel erg gaaf om te zien, want we zijn omsingeld door water. Overal waar je heen keek zag je water en kleine, (on)bewoonde eilandjes. Dit water zijn we afgelopen week gaan ontdekken door een dag te kanoën, wat erg gezellig was. En in deze meren moet je natuurlijk ook zwemmen. Dit was vooral heel, heel erg koud. Afgelopen vrijdag was het officiële welkomsmoment voor internationale studenten en toen zijn we weer hetzelfde meer op geweest met een klein cruisschipje.
Het noorderlicht is al te bezichtigen hier, hoewel het nog te warm is om het echt goed te kunnen zien bewegen. Toen het best prima te bezichtigen was, zijn we met een grote groep naar de neulamäkitoren gelopen (dat is ongeveer 10 min van mijn huis). Helaas was het in het donker iets lastiger te vinden en hebben we ongeveer 30 minuten door het bos gedwaald.

Om het schooljaar te beginnen was er een introweek voor internationale studenten. En dat bestond vanuit de uni vooral uit heel veel informatie geven en rond 9 uur beginnen. Maarrr er waren teveel leuke feestjes om over te slaan, dus heb ik een week weinig geslapen. Ik ben nu een paar keer uit geweest en het is een ervaring. Ze mixen hier de bekende internationale dansnummers met vage Finse muziek (die vooral vaag is omdat je geen woord verstaat wat ze zingen). Maar het is altijd wel gezellig :).
Een van de leukste introdagen vond ik de cityoriëntation (ofwel Kaupunkisuunnistus). In onze tutorgroep (verkleed als Piranha’s) moesten we door de hele stad heen spelletjes spelen om zoveel mogelijk punten te verdienen. Het was vooral een hele gezellige middag, avond en nacht. Maar ik heb teveel gedaan sindsdien om precies te herinneren wat we gedaan hebben.. Oeeps

Behalve al deze leuke dingen heb ik ook al een college gehad, en is vanmiddag mijn tweede. Het schoolsysteem werkt hier iets anders dan in Nederland: de colleges zijn dubbel zo lang (4 uur, met een half uur pauze!), de gemiddelde leeftijd van m’n eerste college was 35 op z’n minst en het rooster is erg vaag. Deze maand heb ik niet zoveel college, in oktober heb ik elke dag van 8-16 en twee colleges op hetzelfde moment en in November heb ik dan weer 2 weken vrij. Maar ik zal het zien.

Ik heb ook al lekker gesport en het is best fijn omdat het niet zo duur is om gewoon overal toegang tot te hebben. Zo heb ik al 2x gevolleybald (een keer beach, een keer normaal), gefloorballd (wat echt super leuk is) en heb ik deelgenomen aan de cityrun. Wat niet zo lekker ging, maar ik heb hem uitgerend en dat was even het belangrijkst :)

Zaterdag heb ik samen met 4 anderen een dagtrip naar Savonlinna gemaakt. Daar zit ook een campus van de universiteit en we hadden gelezen dat het een van de mooiste steden van Oost Finland was. Dit was zeker waar, maar dat was mede doordat het heel erg lekker weer was. Ook die stad ligt in het water en bestaat uit 2 eilanden eigenlijk. Het was wel een beetje vaag want we konden het stadscentrum niet vinden. Maar we hebben een kasteel op een eiland bezocht en een museum bekeken. En daarna met ons gehuurde autootje door b-routes terug gereden dwars langs alle meren, bossen e.d.


Mochten jullie nog een gedetailleerdere update willen, mijn Nederlandse nummer is nog gewoon actief op whatsapp!
Heel veel liefs uit het hoge noorden!

  • 15 September 2015 - 16:14

    Jan Bosma:

    Hallo Amber,
    Berichtje van je opa. Het heeft wel even geduurd,tot ik door had, hoe ik je kon bereiken.
    Nu ik erin geslaagd ben ervaar ik de ervaringen, die jij meemaakt. Geweldig !
    Het komt mij voor, dat je het geweldig naar je zin hebt. Ik waardeer het ten zeerste, dat je ook mij op de hoogte houdt. Het is wel zeer verschillend met de tijd, die ik op jouw leeftijd meemaakte. Toen was naar ik meen de oorlog pas over. Ik was toen bediende in een verfzaak. Daar verkocht ik samen met mijn baas verf aan schilders. Die moesten dan wel een toestemming en goedkeuring hebben om van ons de verf af te kunnen nemen. Voor particulieren was er geen aanbod van goede verf.
    Ja, dat was een heel andere situatie, dan die, waar jij en mede leeftijdgenoten nu van profiteren.
    Ik wens je heel veel goeds in Finland, veel sterkte met je studie en graag tot horens, eer we elkaar weer zullen ontmoeten.
    Liefs , groetjes en kusjes, van je

    Opa.

  • 15 September 2015 - 16:17

    J.G. Bosma:

    Wens je heel veel kracht en moed toe.

    Je opa.

  • 15 September 2015 - 20:04

    Amber:

    Hee Opa,
    Wow! Dat is inderdaad een groot verschil ja! En je hebt helemaal gelijk, ik geniet enorm veel van Finland en mijn tijd hier!
    Ik zie je heel snel!
    Liefs, Amber

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amber

Actief sinds 17 Aug. 2015
Verslag gelezen: 791
Totaal aantal bezoekers 1953

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2015 - 21 December 2015

Finland

Landen bezocht: